De wet zegt dat iedereen recht heeft op menswaardig wonen. Een gezonde woning met een minimum aan comfort is immers een belangrijke voorwaarde voor een goede levenskwaliteit. Elke woning in Vlaanderen moet daarom voldoen aan een aantal minimumnormen op het vlak van veiligheid, gezondheid en basiscomfort. Die woningkwaliteitsnormen liggen vast in de Vlaamse Codex Wonen.
Als de woning die je (ver)huurt gebreken vertoont, kan je een aantal stappen ondernemen die we hieronder verder beschrijven.
1. Probeer het probleem eerst samen op te lossen
- Schrijf op wat niet in orde is.
- Ga na wie de herstellingen moet uitvoeren. Je moet hierbij rekening houden met de huurwetgeving en het huurcontract.
Tip: bekijk wie verantwoordelijk is voor kleine herstellingen en onderhoudswerken. - Voer de herstelling uit.
Een herstelling door de huurder: laat de verhuurder schriftelijk weten (per e-mail of aangetekende brief) hoe en wanneer je dit wilt doen.
Een herstelling door de verhuurder: spreek met de huurder af op welke dag (of dagen) de herstellingen kunnen gebeuren.
2. Wat als je samen niet tot een oplossing komt?
Is er een discussie of is het niet duidelijk wat de regels zeggen? Dan kan je contact opnemen met:
- Het Woonloket van de stad
- De huurdersbond
- Verhuurdersorganisaties
Als verhuurder kan je je aansluiten bij een verhuurdersorganisatie, zoals de Eigenaarsbond of de Verenigde Eigenaars. Die organisaties informeren je over de huurregels, geven juridisch advies en voorzien vaak in extra diensten. - Juridische eerstelijnsbijstand
Je kan elke tweede en vierde maandag van de maand van 14 tot 15 uur in het vredegerecht van Lier, Kruisbogenhofstraat 24 – 03 490 08 00, beroep doen op juridische eerstelijnsbijstand: een advocaat beantwoordt gratis juridische vragen of geeft een advies.
3. Een melding of verzoek indienen bij de stad.
Heeft je woning gebreken, maar reageert de verhuurder niet op jouw klacht of weigert de verhuurder de nodige werken uit te voeren, dan kan je bij het team wonen van de stad de gebrekkige toestand aankaarten.
Belangrijk! Vooraleer je een klacht indient, raden we je nadrukkelijk aan om te bekijken:
- of je klachten betrekking hebben op de minimale kwaliteitsnormen;
- wat er gebeurt na je klacht;
- wat de gevolgen zijn van een eventuele ongeschikt/onbewoonbaarheid.
De klacht indienen kan op twee manieren: ofwel via een melding van het gebrek of de gebrekkige toestand van de woning, ofwel via een formeel verzoek om de procedure ongeschikt-/onbewoonbaarheid op te starten.
We leggen je hieronder het verschil tussen beide uit.
Het verzoek
Met het indienen van een verzoek vraag je de stad om de procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid op te starten. Je geeft duidelijk aan wat de problemen aan je woning zijn door middel van een lijstje en je voegt eventueel foto's toe.
Het verzoek moet gegrond zijn: de problemen of gebreken moeten met de woning zelf te maken hebben en met de minimale woningkwaliteitsnormen. Je kan bijvoorbeeld niet vragen om een procedure ongeschikt-/onbewoonbaarheid op te starten omdat de honden van je buurman te hard blaffen of omdat jouw woning geen warmtepomp of zonnepanelen heeft.
Hoe indienen?
- Je bezorgt jouw verzoek via aangetekende brief, schriftelijk tegen een ontvangstbewijs of via onze website.
De melding
Je kan ook op informele wijze woningkwaliteitsproblemen bij de stad melden. De melding kan door iedereen (bewoner, buur, welzijnswerker, poetshulp, wijkagent, …) gedaan worden, zelfs als men geen belanghebbende is. Er zijn geen voorschriften op welke manier dit moet gebeuren.
Hoe melden?
- Dit kan via deze website, mondeling aan het loket, via telefoon of e-mail.
De procedure ongeschikt-/onbewoonbaarheid wordt bij een eenvoudige melding niet automatisch toegepast.
Zowel bij een informele melding als bij een formeel verzoek bezorgt de stad je een ontvangstbewijs met de datum van jouw melding/verzoek.