Alle Vlaamse lokale besturen moeten beschikken over een klokkenluidersmeldpunt. Het Bestuursdecreet voorziet in een procedure voor de melding van inbreuken en de bescherming van melders, gebaseerd op de Europese klokkenluidersrichtlijn.
Welke meldingen?
Je kan een klokkenluidersmelding doen over inbreuken die gebaseerd zijn op informatie die je uit je werkomgeving verkreeg.
Om over een inbreuk te spreken, moet het gaan over een handeling of een nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt of ondermijnt. Denk bijvoorbeeld aan corruptie, fraude of pogingen tot het verhullen van die feiten.
Wie kan melden?
Iedereen die tijdens een werkrelatie informatie verkreeg over inbreuken kan een melding maken.
Het gaat dus om personen die via hun werk met het lokale bestuur van Lier in contact komen. Denk bijvoorbeeld aan vrijwilligers, medewerkers die uit dienst zijn, consultants, leveranciers en sollicitanten die info over inbreuken kregen tijdens de aanwervingsprocedure.
Politieke vertegenwoordigers vallen niet onder de klokkenluidersregeling.
Voor wie geen werkrelatie heeft met het lokale bestuur van Lier geldt de gewone klachtenregeling van stad Lier.
Waar melden?
De regelgeving voorziet verschillende veilige meldkanalen.
Meldpunt bij de stad Lier - enkel voor medewerkers van stad en OCMW Lier en SOLag
Medewerkers van stad en OCMW Lier en SOLag melden informatie over een inbreuk bij voorkeur via het interne meldpunt bij de stad Lier. Dit kanaal wordt opgevolgd door het departementshoofd van de juridische dienst.
- Schriftelijk via brief: stuur je brief naar volgend adres: departementshoofd juridische dienst, Paradeplein 2 bus 1, 2500 Lier. Vermeld duidelijk op de omslag dat de brief vertrouwelijk is, door het woord ‘vertrouwelijk' zichtbaar te noteren. De brief wordt niet geopend voor postbehandeling of gescand, maar wordt rechtstreeks aan het departementshoofd juridische dienst bezorgd.
- Schriftelijk via e-mail: stuur je melding via e-mail naar klokkenluidersmeldpunt@lier.be.
- Telefonisch
- Fysieke ontmoeting: je hebt binnen een redelijke termijn recht op een fysieke afspraak om de informatie van je melding te bespreken. Als je ermee instemt, kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Wil je als medewerker eerst advies alvorens je een melding doet? Je vindt op het intranet van de stad wie je hiervoor kan contacteren en hoe.
Extern meldpunt
Externen die een werkrelatie hebben met het lokaal bestuur Lier melden een inbreuk altijd rechtstreeks via het externe meldkanaal.
- Gaat het over een werkrelatie met stad Lier, OCMW Lier of SOLag? Meld de inbreuk bij Audit Vlaanderen.
- Gaat het over een werkrelatie met EVA Prolier? Meld de inbreuk bij de Vlaamse Ombudsdienst.
Lees meer over het maken van een melding op de website van Audit Vlaanderen.
Audit Vlaanderen kan beslissen om je melding niet in behandeling te nemen als de inbreuk van geringe betekenis is of als het gaat over feiten die in een eerdere melding van jou zijn behandeld en waarbij er geen nieuwe informatie is.
Medewerkers van stad Lier die vermoeden dat de inbreuk bij een interne melding niet doeltreffend behandeld kan worden of dat er een risico op represailles bestaat kunnen eveneens rechtstreeks een melding maken bij Audit Vlaanderen.
Welke bescherming?
Als je als klokkenluider een inbreuk meldt, ben je door de regeling beschermd.
Bescherming van identiteit
Je kiest zelf om al dan niet anoniem te melden. Meld je anoniem, dan wordt je identiteit niet bekend gemaakt.
Maak je je naam bekend, dan wordt je identiteit beschermd. De meldingskanalen zorgen voor systemen die de vertrouwelijkheid beschermen van:
- jouw identiteit
- de identiteit van de anderen die in de melding genoemd zijn
- de informatie waaruit jouw identiteit of deze van de anderen kunnen blijken
Dit gebeurt door de toegang tot deze informatie zo veel mogelijk te beperken.
Bescherming tegen sancties
Melders worden beschermd tegen eventuele sancties. Je mag niet gestraft worden of nadelen ondervinden omdat je de inbreuk hebt gemeld (bv. negatieve beoordelingen, ontslag ...). Welke sancties we niet mogen nemen, kan je nalezen in artikel III.60/12, §1 van het Bestuursdecreet.
Klokkenluiders kunnen informatie ook openbaar maken. Ook dan worden ze beschermd tegen sancties (als de melding voldoet aan de voorwaarden in artikel III.60/12, §2, tweede lid van het Bestuursdecreet).
Er zijn ook uitzonderingen:
- Je kan deze regeling niet gebruiken om een lopende procedure tegen te houden.
- Als je bewust onjuiste informatie meldt of openbaar maakt, krijg je geen bescherming en zijn er wel straffen mogelijk. Je moet gegronde redenen hebben om te geloven dat de gemelde informatie op het moment van de melding juist is.
Rechten van de betrokken persoon
De persoon over wie de melding gaat (de betrokkene), heeft deze rechten:
- Geheimhouding van de identiteit
- Recht op een doeltreffende voorziening in rechte
- Recht op een eerlijk proces
- Vermoeden van onschuld
- Recht van verdediging, bijvoorbeeld het recht om gehoord te worden en het recht op toegang tot hun dossier
Wat gebeurt er met je melding?
Wat kan je verwachten nadat je je melding hebt ingediend?
Ontvangstmelding
Je ontvangt als melder binnen de 7 dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:
- je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding.
- je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding
- het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt
Meer informatie over je melding
Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde. Meer concreet:
- binnen 3 maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd
- of binnen 3 maanden en 7 dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is
Je krijgt info over welke maatregelen genomen worden en waarom. De meldingskanalen mogen je geen info bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken schaadt.
Verwerking van persoonlijke gegevens
Als die gegevens beschikbaar zijn, verwerken de meldingskanalen deze persoonsgegevens bij de behandeling en registratie van meldingen.
- Naam van de melder
- Contactgegevens en de functie van de melder
- Naam van de facilitator of van derden die verbonden zijn met de melder en die het slachtoffer kunnen worden van sancties in een werkcontext
- Naam en de functie van de betrokken persoon en informatie over de inbreuken van de betrokken persoon
- Naam van de getuigen
- Schriftelijke meldingen
- Stemopnames en het schriftelijke verslag van mondelinge meldingen
We verwerken deze gegevens op de manier zoals omschreven in onze privacyverklaring.
Wat als je je melding aan de verkeerde persoon of instantie richt?
Je melding wordt zo snel mogelijk op een veilige manier doorgestuurd naar de juiste persoon. De onbevoegde persoon of instantie brengt je hiervan onmiddellijk op de hoogte. Als Audit Vlaanderen vaststelt dat het niet bevoegd is om de melding te onderzoeken, neemt het opnieuw contact op met je om toestemming te vragen om de melding te mogen doorsturen naar de bevoegde organisatie.