In de driehoek Antwerpsesteenweg (N10) - Ring (R16) en Tuinweg willen de provincie Antwerpen, Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid de komende jaren infrastructurele werken uitvoeren.
Het project in een notendop
De mobiliteit in het gebied tussen Antwerpsesteenweg, Ring en Tuinweg wijzigt de komende jaren ingrijpend. Er zijn immers verschillende projecten die hier samenkomen. De fietsostrade (Provincie Antwerpen), de nieuwe ontsluitingslussen naar de Ring in het kader van de vernieuwing van de stationsomgeving (Stad Lier en Vlaams Gewest) en een nieuwe fietstunnel ter vervanging van de overweg aan de Ernest Claeslaan (Infrabel) zijn drie grote projecten die met elkaar verbonden zijn. Op een bewonersvergadering in juni 2021 kregen de buurtbewoners al meer informatie over deze projecten.
Deelprojecten
Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier
Via de fietsostrade F11, een belangrijk knooppunt in het fietsostradenetwerk, kan je snel en veilig van Antwerpen naar Lier, en omgekeerd, fietsen. Zo promoten we duurzaam woon-werk- en woon-schoolverkeer. Het veilig kruisen van de Ring rond Lier en de treinsporen zijn daarbij een belangrijk aandachtspunt. Om de veiligheid van de duizenden fietsers te garanderen, beslisten de gemeente Boechout, de stad Lier en de provincie Antwerpen om het doorgaand gemotoriseerd verkeer op de Hockeyweg, die deel uitmaakt van de fietsostrade, te weren.
Stationsontsluiting
Het Agentschap Wegen en Verkeer realiseert binnenkort een ontsluitingsweg die de Ring verbindt met de Tramweglei en het stationsplein. De nieuwe weg moet de verkeersdrukte in de wijk rond de Boomlaarstraat verminderen en de leefkwaliteit verhogen. Via de nieuwe ontsluitingsweg kan zowel auto- als fietsverkeer op een veilige manier rechtstreeks van de Ring naar het station en weer terug rijden. Aan beide zijden van de Ring komen daarom zogenaamde ‘bretellen’. De omgevingsvergunning werd hiervoor ingediend.
Afhankelijk van het gekozen scenario (bevraagd via een bevraging bij de buurtbewoners) kan er een aansluiting voorzien worden voor (een gedeelte van) de Tuinweg, Galgeveld en Hockeyweg. Het Vlaams Gewest voorziet tegelijk ook een aantal begeleidende verkeersmaatregelen. Ze moeten ongewenste effecten op de wegen rondom de nieuwe ontsluitingsweg voorkomen. Zo moet vermeden worden dat verkeer vanaf de Antwerpsesteenweg via de wijk Zevenbergen naar het station of de Ring kan rijden en daarmee deze woonstraten extra belast. Dit geldt ook voor verkeer vanaf Lintsesteenweg, dat via de Tuinweg dezelfde bestemmingen wil bereiken.
Fietstunnel ter vervanging van de overweg Ernest Claeslaan
Om ongevallen op overwegen en bijhorende vertragingen te vermijden, streeft Infrabel naar een spoornet zonder overwegen. De overweg aan de Ernest Claeslaan sluit gemiddeld 190 keer per dag en is daarmee de 2de drukste overweg van Lier. De kans dat dit aantal in de toekomst nog verder toeneemt is groot. Het vrachtverkeer per spoor zal immers blijven stijgen. De haven van Antwerpen wil tegen 2030 het goederenvervoer per spoor verdubbelen.
Infrabel zoekt daarom naar een alternatief voor fietsers en voetgangers aan deze overweg. Dit kan met een fiets- en voetgangerstunnel die de wijk Zevenbergen aansluit op de Hockeyweg. Fietsers kunnen zo nog makkelijk aansluiten op de fietsostrade of landelijke wegen in de buurt. Voetgangers kunnen nog steeds makkelijk genieten van een wandeling in o.a. het naastgelegen Papegaaienbos en Zevenbergenbos. De nieuwe tunnel zou centraler liggen voor de wijk, namelijk ter hoogte van Stijn Streuvelslaan 89 en 93.
Bevraging buurtbewoners over mogelijke scenario’s
Op basis van bezorgdheden uit de buurt, tekende de stad 3 scenario’s voor de toekomstige mobiliteit in en rond de wijk Zevenbergen en Galgeveld uit. Hierbij werd rekening gehouden met technische beperkingen en financiële mogelijkheden van de betrokken partners.
Alle bewoners van de driehoek kregen enkele weken geleden een infofolder met een bevraging over deze scenario’s in de bus. Elk gezin kon tussen 20 april en 1 mei éénmaal deelnemen aan de bevraging.
De resultaten zijn ondertussen verwerkt. Hieruit blijkt dat de buurtbewoners een duidelijke voorkeur hebben voor scenario 3. Dit scenario onderscheidt zich van de 2 andere scenario’s door:
- De overweg aan de Ernest Claeslaan blijft open voor alle verkeer.
- Gemotoriseerd bestemmingsverkeer voor een deel van de Tuinweg, Hockeyweg en Galgeveld rijdt via de wijk Zevenbergen naar de Antwerpsesteenweg. Het is daarbij niet de bedoeling dat nieuwe verkeersstromen ontstaan waarbij verkeer vanaf de Antwerpsesteenweg doorheen de wijk Zevenbergen zich een weg zoekt naar het station of de Ring.
- Er is geen aansluiting voor gemotoriseerd verkeer van (een gedeelte van) de Tuinweg, Galgeveld en Hockeyweg.
Bekijk de volledige resultaten van de bevraging (1.16 MB) "pdf"
Het college van burgemeester en schepenen gebruikt dit scenario zoals onderschreven door de buurtbewoners als voorkeursscenario in de gesprekken met de betrokken partners.
Suggesties of opmerkingen?
Laat het ons weten via het online formulier.
Bewonersvergadering 23/06/2021
Presentaties: