Sinds november 2021 zijn alle straten binnen de stadsvesten fietszone. Enkel de Netelaan en Leuvensevest behoren niet tot de fietszone. De Netelaan, aan het stadspark, heeft immers een apart fietspad en op de Leuvensevest nemen fietsers het naastliggende jaagpad.
Met het invoeren van een fietszone verhoogt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Een fietszone verlaagt de snelheid, vergroot de zichtbaarheid en zorgt dat fietsers niet meer rakelings ingehaald worden.
Bedankt voor de ruimte
De ruimte in ons historisch centrum is beperkt en we moeten die als weggebruiker met z’n allen delen. De wegcode bepaalt dat je een fietser mag inhalen als er een tussenafstand van 1 meter is, buiten de bebouwde moet die afstand 1,5 meter zijn. In de straten in de Lierse binnenstad is dus vaak geen ruimte om fietsers in te halen. Als die er toch is, blijft inhalen niet aangewezen omwille van het fietscomfort.
Wat is een fietszone?Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten.
Zie ook verkeersregels op website VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde): veiligverkeer.be | Fietsstraat |
De fietszone verandert voor de rest niets aan de huidige verkeersregels in het stadscentrum!
- Fietsers mogen ook in een fietszone niet tegen de rijrichting in fietsen, tenzij dit voor fietsers toegelaten is met een 'uitgezonderd fietsers'-onderbord.
- Ook de voorrangsegels wijzigen niet. In de Lierse binnenstad geldt bijna overal 'voorrang van rechts', dit blijft zo! Ook fietsers zijn bestuurders en moeten net zoals de andere bestuurders/weggebruikers voorrang verlenen aan auto's, bromfietsen, andere fietsers, ... die van rechts komen op kruispunten zonder lichten, borden of agent.
Veelgestelde vragen
Auto’s te gast
De fietszone veranderde niets aan de snelheid in de binnenstad. De maximumsnelheid bedraagt er al langer max.30 km/uur. Auto’s blijven welkom, al zijn ze er eerder te gast. Alleen inhalen is verboden in een fietszone.
De voetgangerszones (bv. het begijnhof of het Felix Timmermansplein) bleven ook behouden, net zoals de woonerven. Verschil met een fietszone is dat in een voetgangerszone geen gemotoriseerd verkeer toegelaten is, tenzij met een toelating. Fietsers zijn er ook te gast op voorwaarde dat ze stapvoets rijden. Indien het heel druk is, wordt verwacht dat de fietser er afstapt.
Andere voordelen
Naast meer verkeersveiligheid en fietscomfort, hopen we dat de fietszone nog meer mensen zal overtuigen om de fiets te nemen of om de kinderen met de fiets naar school, sportclub of vrienden te laten rijden. Kinderen en jongeren leren zo zelfstandig deelnemen aan het verkeer in veiligere omstandigheden.
En wat is er fijner dan met de fiets een terrasje te gaan doen in de binnenstad, een concert of film meepikken, … De fiets is het vervoermiddel bij uitstek om lokaal te winkelen.