Delen

Elektronische verblijfskaart voor niet-belgen

Er is een elektronische verblijfskaart beschikbaar voor alle vreemdelingen ouder dan 12 jaar. Deze kaart biedt dankzij de ingebouwde chip dezelfde mogelijkheden als de elektronische identiteitskaart aan Belgen.

Met de elektronische kaart kan je België vlot verlaten en weer binnenkomen. Zorg er wel voor dat je ook altijd in het bezit bent van een reisdocument van je land van herkomst, dit is immers verplicht.

Bij een verhuis heb je geen nieuwe kaart nodig. Het volstaat dat je je aanbiedt bij het gemeente- of stadsbestuur waar je gaat wonen om je nieuwe adres elektronisch te laten registreren op de chip van uw kaart. Op de kaart wordt het adres niet meer gedrukt.

De geldigheidsduur hangt af van je verblijfsrecht. Ze bedraagt maximaal 5 jaar. Verlengingen zijn niet mogelijk: wanneer je kaart vervalt, moet je een nieuwe kaart laten aanmaken.

Kosten

 Eerste elektronische verblijfskaart (12j)

Normale procedure
(2 à 3 weken)

15,70 euro (zonder biometrie)
18,40 euro (met biometrie)

Spoedprocedure
(3 dagen)

79 euro

Extreme spoedprocedure
(2 dagen)

120 euro

Hernieuwing elektronische verblijfskaart / nieuwe inschrijving
 

Normale procedure
(2 à a weken)

17,70 euro (zonder biometrie)
20,40 euro (met biometrie)

Spoedprocedure 
(3 dagen)

81 euro

Extreme spoedprocedure
(2 dagen)

122 euro
  • Kaarttypes zonder biometrie: E, F, E+, F+, H

  • Kaarttypes met biometrie: A, B, C, D

Betalen doe je, cash of met bancontact, bij de aanvraag van de e-VK.

Aanvraag

Stap 1 AANVRAGEN
​Voor de aanvraag van een verblijfskaart dien je naar het stadskantoor te komen. Maak hiervoor een afspraak bij burgerzaken (klik op het logo).

afspraak maken

Indien je kaart vervalt biedt je je aan tussen de 45ste en 30ste dag voor je huidige kaart vervalt, op voorwaarde dat je over een verblijfsrecht van onbepaalde duur beschikt. Dit moet je zelf in het oog houden want je krijgt hiervoor geen uitnodiging.

Stap 2 AFLEVEREN
Een drietal weken later ontvang je een brief met je geheime persoonlijke codes: een PIN- en een PUK-code*.

Je kan nu, met deze brief, opnieuw bij het stadsbestuur langsgaan om je kaart te activeren en in ontvangst te nemen. Maak hiervoor opnieuw een afspraak (klik op het logo). Je oude kaart geef je af.

* De PUK-code dient om je kaart te activeren. De PIN-code heb je het meeste nodig hetzij als elektronische handtekening om je via het internet te identificeren, hetzij als je van adres verandert. De pincode leer je best van buiten, net als de code van je bankkaart. Je kan ook eventueel een andere PIN-code kiezen bij de activatie.

Volmacht

Kan je zelf niet komen, dan mag je een volmacht met iemand anders meegeven, samen met je codes en je oude verblijfskaart. Vul hiervoor het volmachtformulier in en onderteken het beiden.

Opgelet! Dit geldt enkel voor een E, E+, F en F+(= groene kaart), voor de andere kaarten dien je persoonlijk te komen.

Meenemen

  • je internationale paspoort
  • 1 foto met witte achtergrond (2 foto’s als je oude identiteitskaart gaat vervallen binnen de 30 dagen)

Uitgelicht

Burgerzaken

Stadskantoor
Dungelhoeffsite
Paradeplein 2 bus 1
2500 Lier
tel. 03 8000 300

lees verder

Volmachtformulier

09 december 2016,  pdf, 132kB

Download dit bestand