Zowel vanuit de buurt als van de dorpsraad kreeg de stad herhaaldelijk signalen dat de verkeerssituatie in de Beekstraat problematisch is, ondanks eerdere ingrepen. De verkeersdrempels die enkele jaren geleden geplaatst werden, behalen niet het gewenste resultaat. Ze hebben enkel een zeer lokaal effect op de gereden snelheid.
Hierop ging de stad opnieuw op zoek naar alternatieven. We startten een nieuw onderzoek met verschillende observaties en steekproeftellingen ter plaatse. In samenwerking met Sint-Katelijne-Waver gebeurden er ook observaties van de lichtenregeling aan ‘Het Sterreke’. Uit de steekproeftellingen, observaties en probleemanalyse blijkt dat de Beekstraat lijdt onder een structurele overdaad aan gemotoriseerd doorgaand verkeer. De leefkwaliteit en verkeersveiligheid in de straat staan duidelijk onder druk. Om het probleem aan te pakken, zijn bijkomende verkeersmaatregelen nodig.
Doel van het verkeerskundig ingrijpen: de leefkwaliteit, verkeersveiligheid en het verkeersveiligheidsgevoel in de Beekstraat verhogen. Om hiertoe te komen moeten we de intensiteit aan gemotoriseerd verkeer terugbrengen tot een verantwoorde hoeveelheid verkeer, en dit zonder de lasten – als gevolg van de ingreep - ongelijk te verdelen.
Tijdens een bewonersvergadering in maart 2020 bekeek de stad samen met de buurt de belangrijkste verkeersscenario's die hierin mogelijkheden zouden kunnen bieden. Tijdens deze vergadering, en aan de hand van de opmerkingen die afwezige bewoners nadien nog konden bezorgen, bleek er een zeker draagvlak te zijn voor een uitfiltering van het doorgaand autoverkeer met een tractorsluis tussen Bossen en kleine Mechelbaan. Een tractorsluis is een verhoging in het midden van het wegdek zodat auto's er niet meer door kunnen, fietsers, voetgangers en tractors wel.
Omdat we dit voorgestelde scenario eerst willen testen, en daarbij de mogelijke neveneffecten willen onderzoeken, werken we met een proefopstelling. Tijdens een proefperiode zullen we de verkeerssituatie evalueren en voortdurend monitoren.
Proefopstelling: tractorsluis tussen Bossen en kleine Mechelbaan - Beekstraat fietsstraat
Gezien het hoge fietspotentieel van de Beekstraat, werd van de straat tijdens de proefopstelling met tractorsluis een fietsstraat gemaakt. Dit betekent dat fietsers de volledige breedte van de rijbaan/rijstrook gebruiken. Auto’s mogen fietsers niet inhalen en de max. toegelaten snelheid is 30 km/u. De tractorsluis werd geplaatst ter hoogte van de verlichtingspaal (nr. 5314), tussen Bossen en kleine Mechelbaan. Je kan er met de auto niet meer door.
In januari 2022 werd aan de hand van een enquête naar de ervaringen en beleving over deze proefopstelling gepolst bij de buurtbewoners. Om tot een heldere evaluatie en onderbouwd besluit te komen, hanteren we meerdere evaluatiemethoden. Naast deze bevraging maken ook observaties, tellingen en de eerder toegestuurde meldingen deel uit van de evaluatie.
In het evaluatieverslag worden deze afgetoetst ten aanzien van de doelstelling om de leefkwaliteit en verkeersveiligheid in de Beekstraat te verhogen. De aanbevelingen zullen zich vertalen in het behouden, aanpassen, uitwerken van aanvullende maatregelen of het zoeken naar een alternatief.
Vragen, meldingen?
Vragen? Meldingen? Of andere zaken die je als bewoner tijdens de proefperiode opmerkt? Laat ze hieronder achter in het online formulier. Ze worden mee verwerkt in de evaluatie van de proefopstelling.